donderdag 21 februari 2008

Individuele trendanalyse Cellina de bus

Trend van nu

Microtrend à De Beertender
Maxitrend à Clearcompanion
Megatrend à Gezondheid



Op het eerste gezicht is de link tussen gezondheid en de Beertender niet aanwezig. Stap voor stap zal er door middel van argumenten worden aangetoond dat de link er wel degelijk is.

Megatrend – Gezondheid

Heel Nederland is bezig met zijn of haar gezondheid. Of het nou om sportscholen gaat die als paddenstoelen uit de grond springen of over de diverse afslank producten, light producten of cosmetic foods producten. Meer dan ooit is de Nederlander bezig met het gezondheid en het uiterlijk.

Maxitrend – Clear companion

Wat heeft clear companion met gezondheid te maken? Allereerst zal de trend clear companion worden uitgelegd. Hoe meer mensen alleen en eenzaam zijn, hoe meer de Nederlandse samenleving vereenzaamt. Om de eenzaamheid te bestrijden zijn het gezin en vrienden het middel bij uitstek. Allerlei gezins- en familierelaties staan in de belangstelling, die van broers en zussen, grootouders en kleinkinderen, maar ook stiefouders, parttime vader en moeders en halfzussen en broertjes. Dit heeft als reden dat de familie een veel minder duidelijke eenheid is dan vroeger. Daarnaast zijn er allerlei netwerken van vrienden en kennissen, van de beleggingsclub tot de kookclub en van de voetbalvereniging tot de chatgroup.Nu de context van clear companion is uitgelegd, is echter nog steeds niet duidelijk wat de link is tussen gezondheid en het bovenstaande verhaal. De Nederlandse professor Ruut Veenhoven heeft aangetoond dat gelukkige mensen langer leven en minder lichamelijke kwalen vertonen. Het komt er dus eigenlijk op neer dat het effect van gelukkig zijn op de gezondheid groot is. Er is behoefte aan genegenheid en warmte binnenshuis.

Microtrend – De Beertender

Na de uitleg van de megatrend en de maxitrend is de link tussen gezondheid en clear companion in vergelijking met de Beertender totaal niet duidelijk. In het bovenstaande verhaal wordt gezegd dat het gelukkig en geborgenheid voelen invloed heeft op de gezondheid. De Beertender voorziet voor een gedeelte deze behoefte. Wanneer men aan de Beertender denkt, denkt men direct aan gezellig een biertje tappen met vrienden in de huiskamer bij een leuke voetbalwedstrijd, een gezellige film of een leuke verjaardag. Het schept een band tussen mensen om samen een biertje te tappen in de eigen woonkamer, zonder voor dat getapte biertje naar de kroeg te gaan. Juist het gezellige imago van de Beertender en het plezier met vrienden sluit aan bij de maxitrend clear companion. Een biertje tappen met vrienden met de Beertender is gezellig, gezelligheid leidt tot geluk en minimaliseert de kans op eenzaamheid wat leidt tot een constante gezondheid (tenminste, het zorgt ervoor dat de gezondheid door middel van eenzaamheid niet achteruit gaat).

Tweede trend van nu

Microtrendà Lowbudget vliegreizen
Maxitrend à Concurrentie vliegmaatschappijen
Megatrend à Vliegreizen

Megatrend – vliegreizen

Nederlanders zijn altijd al een reislustig volkje geweest. Door de komst van goedkopere manieren van reizen is dit alleenmaar bevorderd. Maar de consument wilde meer reizen maken, vaak ook verder, maar ook vaker even een weekendje weg. Met het vliegtuig zit je zo binnen een paar uur in de brandende zon aan het strand. Het ideale reismiddel dus.
Maxitrend- concurrentie vliegmaatschappijen

Het begon allemaal met de lowbudget reizen van enkele kleine vliegtuigmaatschappijen zoals easy jet. Steeds meer grotere maatschappijen begonnen ook steeds meer chartervluchten te organiseren, waarbij het niet om kwaliteit gaat, maar om het snel verplaatsen van zoveel mogelijk personen. Ook enkele grote maatschappijen, waaronder Transavia, stopte met hun koers van lange hoogkwalitatieve vluchten naar lowbudget vluchten. Hierdoor ontstond een grote concurrentie en enkele overnamen in de branche. Door deze concurrentie worden de prijzen steeds lager en het vliegen steeds aantrekkelijker.

Microtrend- lowbudget vliegreizen

Eigenlijk is het hierboven al gezegd. Mensen lijken niet veel meer om kwaliteit te geven. Hoe goedkoper hoe beter. En daar hebben de vliegtuigmaatschappijen goed op ingespeeld. Lowbudget vliegreizen zijn momenteel nog steeds mega populair en de meeste boekingen worden dan ook via internet gedaan, omdat dit ook weer goedkoper is. Voor de consument staat alles in het teken van als het maar zo goedkoop mogelijk kan.


Voorspelling voor de toekomst
Ik denk dat er in de toekomst vooral op technisch gebied veel nieuwe trends zullen komen. Mijn is nu heel erg bezig met het ontwikkelen van dingen om het leven zo aangenaam mogelijk te maken, maar daarnaast wel zo goedkoop mogelijk. Het wordt steeds gekker. Dingen ontwikkelen die het gemak voor de mens ondersteunen. Dat zal denk ik een nieuwe trend worden. En vooral ook dingen voor het huishouden.

Trend van vroeger
Microtrend à Flippo’s verzamelen
Maxitrend à Eigen hobby / verzamelen
Megatrend à Individualisering

Megatrend – Individualisering

Aan het begin van de 19de eeuw was individualisering een ‘hot-item’ in Nederland. Iedereen deed eigenlijk lekker ze eigen ding en teamverband was minder van belang zoals dat nu is. Mensen hadden verschillende manieren om hun individualisering te uiten. Sommige deden het door een individuele hobby te hebben en sommige uitte het door veelal aan individuele sporten te doen.

Maxitrend – Eigen hobby / verzamelenIen

Het bovenstaande verhaal is de nog te bespreken maxitrend al genoemd, het hebben van een individuele hobby. Mensen verzamelen al decennia, al dan niet eeuwen, spullen. Of het nou gaat om beeldjes van kikkers of om postzegels, het wordt verzameld. Echter, aan het begin van de 19de eeuw was het hebben van de individuele hobby’s verzamelen erg populair. Vooral (kleine) kinderen konden hun geluk niet op. Er waren flippo’s, Panini voetbalkaartjes, enz.

Microtrend – Flippo’s verzamelen

Flippo’s verzamelen, wie deed het eigenlijk niet? En er waren er ook veel. Het begon met een normale serie, maar door het grote succes kwamen er nog tientallen series bij. Naast de flippo’s met Looney Tunes erop, waren er ook flippo’s van voetballers. Het ‘flippo gebeuren’ bepaalde eigenlijk het straatbeeld in de jaren 90. Overal zag je kinderen op straat met flippo’s spelen, om zodoende die ene flippo te winnen, die hij of zij nog niet had. Het ging niet altijd gepaard met een spel, soms werden de flippo’s ook gewoon geruild. Nadat er serie of serie volgde, vond de jeugd het genoeg. Ze hadden al hele speciaal voor flippos gemaakte albums vol. Het hele verzamelen van flippo’s ging uit als een nachtkaars.

Tweede trend van vroeger
microtrend à rolschaatsen
maxitrendà ontspanning
megatrend à vrijetijdsbesteding

Megatrend –tijdsbesteding

In de jaren tachtig waren familie en vrienden erg belangrijk. Je bestede dan ook veel aandacht aan ze. In het weekend trokken de mensen veel met vrienden en familie op en gingen ze leuke dingen doen. Hun vrije tijd, en vooral de besteding daarvan, was erg belangrijk voor ze.

Maxitrend- ontspanning

Mensen zochten dus bij elkaar de gezelligheid op en gingen leuke dingen doen om de sleur van hun doordeweekse leventje te doorbreken. In het weekend dachten ze niet aan hun werk, maar deden ze alleen leuke dingen. Zodat ze goed konden ontspannen.


Microtrend- rolschaatsen

Vooral in de jaren tachtig kwam de disco scène in beeld. Daarbij niet alleen de gewone disco maar ook rolschaatsdisco. Mensen konden een avondje uit op de rolschaatsen en dansen totdat ze er bij neervielen in speciale discotheken. Deze microtrend kwam voor uit de megatrend tijdbesteding en de maxitrend ontspanning.

Grote namen
Trendgoeroe Lidewij Edelkoort (1950) startte, na haar studie mode en ontwerp aan de kunstacademie in Arnhem, haar carrière als inkoper van de Bijenkorf. Hier ontdekte ze algauw haar talent voor het aanvoelen van opkomende trends. Haar unieke voelsprieten leverden belangwekkende prognoses op over de koopwensen van de consument in een volgend seizoen. Inmiddels geeft Li Edelkoort leiding aan twee trendwatchbureaus in Parijs en worden haar voorspellingen door talloze bedrijven wereldwijd, zoals KPN, Siemens, Nissan, Philips, Coca Cola en Esprit, op de voet gevolgd.

Als docente aan de Design Academy van Eindhoven gaf ze les aan vormgevers van onder anderen Droog Design. Sinds een paar jaren is ze voorzitter van diezelfde academie. Haar "Studio Edelkoort" en "Trend Union" in Parijs geven elke zes maanden tijdschriften uit die, naast gedragspatronen van de westerse consument in het algemeen, kleuren- en vormentrends voorspellen op uiteenlopende gebieden; van cosmeticaproducten en kleding tot huishoudelijke apparatuur en auto's.

Edelkoort werkt voor talloze uiteenlopende, internationale ondernemingen. Behalve trendgevoelige bedrijven als mode en parfumerieën, maken ook bank- en verzekeringskantoren gebruik van haar profetische gave.

bronnen:
http://www.vpro.nl/programma/ram/afleveringen/14059966/items/14059926/)
- www.nos.nl
- www.ad.nl
- www.beertender.nl
- www.nu.nl
- www.trendslator.nl
- van trends naar brands- H. Roothart & W. van der Pol
- http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Trendwatchers.htm

Geen opmerkingen: