donderdag 21 februari 2008

Individuele trendanalyse Cindy Gerritsen

2 trends van nu:
1. Nintendo Wii
Op het moment is de Nintendo Wii een grote trend onder de jongeren. Het is een spelsysteem voor thuis, wat een radicale stap voorwaarts vertegenwoordigt en een nieuw entertainmenttijdperk markeert. Jarenlang groeiden videospellen in populariteit, maar ook in complexiteit. Met Wii verandert Nintendo de manier waarop je speelt door het plezier te maximaliseren en de problemen te minimaliseren.


Het Wii-systeem en zijn bewegingsgevoelige controller, de Wii-afstandsbediening, zijn zo ontworpen dat iedereen van de spellen kan genieten, ongeacht diens mogelijkheden of ervaring. Wii is daarnaast meer dan een spelsysteem. Met de ingebouwde Wii-kanalen kun je over het internet surfen, je digitale foto's bewerken, het nieuws en het weer bekijken en nog veel meer. Of je nu een ervaren gamer bent, al jaren niet meer hebt gespeeld of nog nooit een spelsysteem hebt aangeraakt, Wii heeft precies wat je zoekt: plezier!



Trendpiramide
Microtrend : Nintendo Wii
Macrotrend : vermaak
Megatrend : vrijetijdsbesteding

2. Apple iPhone telefoon
Een nieuwe trend qua telefoons is de Apple iPhonne. De iPhone van vandaag is niet dezelfde als die van morgen. De mogelijkheden voor het samenvoegen van de huistelefoon, mobiele telefoon, het kantoortoestel en de pc zijn eindeloos.
De maakt telefoneren mogelijk via een touch display. Daarnaast is de Apple iPhone een iPod, waarmee alle functies van de iPod geïntegreerd zijn in de iPhone telefoon. De iPhone is uitgerust met een 3,5-inch LCD display
waar alle informatie op wordt weergegeven. Denk daarbij aan video, foto en Internet informatie, maar ook alle virtuele toetsen die nodig zijn om de iPhone te bedienen.


Trendpiramide
Microtrend : Nintendo Wii
Macrotrend : contact ten alle tijden
Megatrend : globalisering


1 logische voorspelling voor de toekomst:
Mijn voorspelling voor te toekomst is dat veel meer digitaal en via het internet te doen is. Zo zullen er dingen zijn die alleen nog maar via het internet te doen zijn, zoals bijvoorbeeld reizen boeken. Ook kunnen boeken digitaal bekeken worden i.p.v. dat men het moet kopen in de winkel. De technologische ontwikkelingen zullen blijven groeien, vooral de digitale revolutie.

2 trends die belangrijk zijn geweest of nu nog zijn:
1. mobiele telefoons
Mobiele telefoons zijn al jaren een trend. In het begin maakten alleen zakenmensen er gebruik van, maar tegenwoordig is de mobiele telefoon niet meer weg te denken. Het was en is nog steeds belangrijk aangezien iedereen bereikbaar is, dit is handig voor zakenmensen, maar ook voor als er problemen zijn. Op het moment is het steeds meer de trend om een mooie, hippe telefoon te hebben met camera en internet. Een tijd geleden waren de bling bling telefoons een trend. In de toekomst zullen er steeds meer functies zijn op de telefoons, al is er nu ook al veel mogelijk.

2. prijsvechters in de luchtvaart
Op een gegeven moment was het een trend tussen luchtvaartmaatschappijen om vliegtickets zo goedkoop mogelijk aan te bieden. Er zijn nog steeds luchtvaartmaatschappijen die hun vliegtickets zo goedkoop mogelijk willen verkopen. De reden dat het belangrijk is geweest en nog steeds is, is dat mensen die minder geld te besteden hebben daardoor de mogelijkheid hebben om toch voor een leuke prijs op vakantie te kunnen.

1 Bekende trendwatcher


Adjiedj Bakas schrijft trend-bestsellers als Megatrends Nederland en De toekomst van God. Hij verzorgt lezingen en trendworkshops voor bedrijven en overheden en geeft gastcolleges op universiteiten in o.a. Sjanghai en Sofia. In 2007 was hij genomineerd voor trendwatcher van het jaar 2007.

Trends van 2008:
Nippiedom, Chinoiserie en Economie van het Geluk.

1. Samenleving ontwikkelt zich in drie versnellingen tegelijk
2. Religie en spiritualiteit
3. Meer feminisering
4. Tribalisering en nippiedom
5. Deseksualisering
6. Minder inhoudelijke statements van elites
7. China is in
8. Bemoeizorg
9. Investeringen in huis, loopbaan, reizen
10. vervaging

Voor de bovenstaande informatie heb ik de volgende informatiebronnen gebruikt:
Literatuur
Boek:Trends naar brends

Internet
http://www.trendslator.nl/
http://www.trendystyle.net/
http://www.trendwatcher.com/
http://www.trendwatchervanhetjaar.nl/
nl.wii.com
http://www.letsgodigital.org/

Geen opmerkingen: