woensdag 19 maart 2008

Concept verslag Leoni Minderhoud

2 Concepten van nu:

1. Rabobank internet bankierenHet Rabobank Internet Bankieren komt voort uit de megatrend technologiesering. En door het drukke leven wat men tegenwoordig heeft door bijvoorbeeld werk hebben ze weinig tijd. Door het Internet bankieren kan je thuis of op het werk via internet je geld beheren. Je kan geld overmaken, rekeningen betalen en je saldo checken.Wat is Rabobank Internet Bankieren?Met Rabobank Internet Bankieren kun je via internet al je bankzaken regelen.Via de website en de zogenaamde ‘Rabo Random Reader’, en klein kastje waar je je bankpas in moet doen, kun je digitaal op je rekening(en) komen.Rabobank Internet bankieren is een goed concept omdat het ingaat op de trends van nu. Internet is een ontzettend belangrijk, en goed toegankelijk media geworden, dat vrijwel overal te gebruiken is. We leven steeds sneller en hebben steeds minder tijd, dus is het snel kunnen kijken op je rekening en geld kunnen overmaken per computer een ontzettend goed concept.

Microtrend: Internet bankieren
Maxitrend: Mensen hebben weinig tijd
Megatrend: Technologiesering

2. Light productenOver de gehele wereld worden mensen steeds dikker, maar mensen worden ook steeds bewuster van hun gezondheid. Mensen zijn tegenwoordig ook veel meer met hun gezondheid bezig vergeleken met vroeger. Daarop is ingespeeld door middel van light-producten, deze bevatten minder suiker en vetten. Verder zijn de smaken nog hetzelfde gebleven, dus je kunt genieten van hetzelfde product maar je krijgt veel minder suikers en vetten binnen.Daardoor zijn er ook steeds meer merken die hierop inspelen, zoals frisdranken; bijvoorbeeld Coca Cola maar ook boter; zoals bijvoorbeeld Becel. Er is veel vraag naar door mensen, dus dit is zeker een geslaagd concept.

Microtrend: Lightproducten
Maxitrend: Gezonder eten
Megatrend: Mensen worden dikker


Bekende conceptontwikkelaar:

Jan Rijkenberg
BSUR Concepting is het bedrijf wat Jan Rijkenberg mede heeft opgericht en waar hij partner van is. Eind 1998 publiceerde hij zijn boek, de bestseller ‘Concepting’, waarin hij vertelt dat hedendaagse marketing niet meer uitgaat van een sterke focus op het product. Juist een focus op het verspreiden van een visie van een merk of onderneming is belangrijk. De visie over concepten: “het op de markt brengen van merken die een gedachtegoed vertegenwoordigen: visies, houdingen, overtuigingen, motivaties, taal-golflengtes, interessevelden, wereldbeelden en ‘werelden’, die voor de consumenten een betekenis hebben”. Zijn visie op de communicatiewereld is nu: ” ‘added value’ communicatie. Het gaat er volgens hem om de beleving.” Een voorbeeld is Blue Band, het gaat niet om wat je op je brood doet, maar het gaat volgens hem erom wat voor soort moeder je bent als je Blue Band gebruikt.


Concepten uit het verleden:

Big BrotherBig Brother is een reality-programma op televisie. Een aantal onbekenden worden samen in een huis gestopt waar ze 24 uur per dag gevolgd worden door camera’s. Ze mogen het huis niet verlaten, moeten elke paar dagen een opdracht uitvoeren en hebben geen contact met de buitenwereld. De beelden die dit oplevert worden uitgezonden op televisie en de kijkers mogen dat stemmer op een bewoner, want elke week moet iemand het Big Brother-huis verlaten tot er één winnaar over blijft.

Het succes van Big Brother komt voornamelijk omdat de kijkers zichzelf herkennen in de bewoners, gewone mensen die een realistisch leven leiden totdat ze in het huis gegaan waren. Ook het redelijk extreme van opgesloten zitten trok veel kijkers. Deze hype werd ook heel groot doordat het sensatiegehalte erg groot was. Schaamteloos werd er gekeken naar seks, ruzie, problemen en al wat meer. Het feit dat de show met realistische mensen was maakte hem zo populair.

Microtrend: Reality-programma
Maxitrend: de soap volgen, ernaar kijken
Megatrend: Identificatie

Bronnen;
trends.be
speakersacademy.nl
better-life.nl

Geen opmerkingen: