zondag 6 april 2008

Goed concept Celina Bus

De Wuppie

De AH introduceerde tijdens het afgelopen WK de Wuppie. Dit is een pluche balletje met oogjes en twee voetjes dat ergens opgeplakt kan worden. Bij de besteding van 15 euro was de Wuppie verkrijgbaar bij de kassa van de Albert Heijn. Omdat het natuurlijk de tijd was van het WK was de wuppie verkrijgbaar in rood, wit, blauw en oranje. Door drie wuppies met spaarpunten te verzamelen kon er een Mega Wup bij de kassa worden afgehaald. Op de website van de AH werd uitvoerig reclame gemaakt voor de Wuppies. Zo was er een Wuppie competitie uitgeschreven. Als je een foto maakte van de Wuppie, die op een speciale plaats is blijven plakken en deze foto inleverde bij een AH filiaal dan maakte je kans op mooie prijzen. Bovendien kon er via de website Wuppie kleding met speciale WK accessoires worden gedownload. Ook is er een TV commercial gemaakt. Hier speelde weer dezelfde figuren de hoofdrol als in de andere AH commercials. Hierin was bijvoorbeeld iemand te zien met een Wuppie afro kapsel, een autobeplakt met Wuppies, een hondje met een Wuppie vacht etc. De naam Wuppie bestond al voor deze figuurtjes maar toch is er een link gemaakt naar het WK zodat het een eigen betekenis krijgt. De naam is namelijk afgeleid van de voetbal kreet HUP HOLLAND HUP, en de Albert Heijn heeft deze dan ook getransformeerd naar WUP HOLLAND WUP. Mensen herkende de kreet erin en konden het daarom ook beter onthouden. Ook is er nog een speciaal lied gemaakt over de Wuppie in combinatie met een aanmoedigings lied voor het Nederlands elftal. Goede truc! Mijn mening: Ik vind het een leuke actie en een goede lancering.

Natuurlijk heeft de AH het bedacht vanuit een commercieel oogpunt. De actie speelde in op de ‘WK-gekte’ van toen, waardoor het goed aansloeg bij de mensen. De Wuppie zelf is niet helemaal nieuw, maar meer geherintroduceerd. Ik kan mij deze pluche ‘beestjes’ nog herinneren van toen ik wat jonger was. De extra aanvullingen zoals de foto competitie en de Wuppie accessoires vind ik leuke extra’s en het is dan ook erg goed aangeslagen bij zowel volwassenen als kinderen. Door de herkenbare, crossmediale, Albert Heijn reclames wordt de actie goed duidelijk gemaakt.




Geen opmerkingen: